Måste, måste, måste..

Förlåt, men jag måste bara påpeka gårdagen i alla fall. Jag tror nog att jag är mer upprörd än vad jag vågar erkänna för mig själv.
Jag har nu suttit och forskat lite och kommit fram till vad som måste göras. Vi måste bojkotta svenska folkets röster, eller i alla fall minska dess makt i schlager SM. När jurygrupperna var färdigröstade i år, stod Salem al Fakir och Erik Saade i topp. Lilla Anna Bergendahl låg då på en delat sjätteplats. Okej, so far so good. Men sedan skulle ju det förståndiga och duktiga svenska folket rösta och av någon obegriplig anlendning röstade "vi" fram fröken Anna till vinnare. Jag har läst en del utlänska krönikor och nästan alla är förundrade varför vi skickade Anna, när vi hade låtar som erics, Darins, Alcazar och Salems i finalfältet. Alla småskrattar lite åt oss svenskar som FORTFARANDE skickar försiktiga, lama och fega nummer. Vi kan ta en titt bakåt i tiden också.

2005: Martin Stenmarck Plats nr: 19

2006: Carola Häggkvist Plats nr: 5

2007: The Ark Plats nr: 18

2008: Charlotte Perelli plats nr: 18

2009: Malena Ernman plats nr: 21

2010: Anna Mergendahl  Plats nr: UTSLAGEN


Jag vet att det är ologiskt att tänka: Tänk OM. Men det gör vi i alla fall. Här är de bidrag som jurygrupperna hellre hade velat skicka. Ganska kul att leka med tanken på hur det kunde ha gått då..

2005: Nanne Grönwall - Håll om mig

2006: Andreas Johnson - Sing for me

2007: The Ark - Worrying kind eller Andreas Johnson - A little bit of Love

2008: Charlotte Perrelli - Hero

2009: Måns Zelmerlöw - Hope and Glory

2010: Salem el Fakir

Nej, nu ska jag sluta älta och gå vidare. Men som sagt. Min önskning nästa år är att endast Jurygrupper får avgöra vinnaren. Folket kan väl ändå inte komma och säga "vi skulle gjort det bättre" eller?

Trevlig helg!



Carola kan man ALLTID lite på...=)

Allmänt | |
Upp