Veckan som gått

Vilken vecka va! Nu har jag äntligen fått till årets julstämning och jag njuter till fullo varje minut hemma. Har ju varit lite "bortskämd" de senaste två åren, då jag varit "ledig" och inte blandat in jobb-stress i decembermyset. Men i år sätts man lite på prov. Jag skulle helst vilja hinna med allt som jag fått gjort tidigare år, men jag har erkänt mig besegrad av vardagspusslet och prioriterar nu det som jag känner att jag hinner med och samtidigt känns roligast/viktigast för hela familjen. De senaste 2 åren har jag till exempel varit färdig med alla klappar innan första advent. Så ser det inte riktigt ut i år.. Men det ordnar sig såklart!

Vi startade veckan med en sjuk Majken. Efter en lång tids retande hosta, besökte vi husläkaren. Tänk att det var Majkens allra första besök hos doktorn. När Stella var 2 år räckte inte ens bägge handens fingrar till att räkna alla besök som gjorts, men The Majk har verkligen varit ett otroligt friskt och piggt barn! Det tackar vi för! (Peppar, peppar är nog på sin plats här..)
Bamsesoffan i väntrummet vart en snabb favorit!

Sjuksystern som stack henne i fingret vart dock ingen större favorit. Majken stod vid dörren och upprepade "-Uuut! Heeem!"
Vi fick med hos hostmedicin och en lättnad Majken hem, som fortfarande är snorig och hostig på natten, men annars superpigg! 

Majken har utsmyckat pepparkakshuset..

Och Sebbe har pyntat pepparkakor som skulle bjudas på i skolan. På min tid skrev man glad lucia eller kanske god jul på pepprisarna. Numera något modernare: Hashtag Yolo! (Förkortning för: you only live once) nåja, tiderna förändras.. Och jag kände mig vrålgammal i ett par sekunder..

På Nobeldagen firade vi som sig bör, med en riktig vrålmiddag. Hemma hos mormor Mona! Smarrigt och mysigt som vanligt!



På vägen hem svängde vi förbi IcaMaxi och två av barnen visade sig vara öppna för en eventuell framtid inom företaget..

Granriset står och förgyller övervåningen..

Och igår kom Mr'J in genom dörren med årets julgran!

Ikväll blev den pyntad och jag tycker nog att man alltid ska ha ett träd i vardagsrummet. Urmysigt!

I år blev det nog luciatågsrekord för min del! Det startade imorse då "mina" elever på jobbet rev av en riktigt superstämningsfull "show" i aulan!

Efter jobbet bar det av till förskolan och Stellas luciatåg ute på gården! 
Man dör ju söthetsdöden av att titta och lyssna på dom små liven. Dom sjöng för glatta livet och det blev riktigt mysigt, trots brist på snö..

Stella gick först i ledet och skötte sig exemplariskt! När skönsången var slut tog vi med oss farmor och farfar, som också var där och tittade, och åkte hem och fikade. När fikat var slut, var det dags att ta oss ner till Ica-skånsta och titta på österåkers Lucias framträdande. Dom var jätteduktiga och Stella vart vansinnigt imponerad av lucians krona med riktiga ljus! Affären bjöd på glögg, julmust, pepparkakor och korv med bröd, så det blev liksom dagens middag. Helt okej enligt småfolket i familjen! 
Nu har vi spelat lite spel..


Och nu snarkar alla i hushållet. Imorgon väntas julbak, julmarknad och städning. En ganska trevlig lördag måste jag säga!

Trevlig helg!


Allmänt | |
Upp