Hjälte 2009!

Jag brukar ju inte direkt ha allvarliga och "viktiga" ämnen här på bloggen, men efter att ha tittat på nyhetsmorgon så måste jag bara få skriva av mig lite. Just nu pågår en kampanj i sverige som kallas för "Svenska hjältar" och i morse var det en tjej vid namn Madelene Sundström från Karlstad med i TV4´s nyhetsmorgon. Det hon hade kurage att göra,gör mig så otroligt glad och stolt. Hon sitter på nattbuss på väg hem och ser hur en man "trackasserar" en annan tjej lite längre fram på samma buss. Han försöker hålla om henne, pussa henne och tar i hennes hår. Hela tiden försöker tjejen att ta bort honom och hans händer. När sedan tjejen går av ser Madelene att precis innan bussdörrarna går igen, tar sig även mannen ut. Bussen åker iväg och utan att tänka trycker Madelene på "stanna"-knappen och stiger av vid nästa hållplats fast det inte är där hon egentligen ska av. Hon SPRINGER hela vägen tillbaks och hinner precis fram till tjejen som nu ligger på marken med mannen över sig. Hon springer, skriker och slår och mannen fösvinner innan han lyckats med det han var ute efter. Jag ryser. Tänk att hon mitt i natten, helt själv agerade som hon gjorde! Fantastiskt osvenkst och riktigt, riktigt storhjärtat. Tjejer som Madelene ska uppmärksammas och hennes sätt att agera ska smitta av sig på oss alla andra medmänniskor.
Hon fick frågan i TV: Var du aldrig själv rädd? Han kunde ju vara beväpnad?
Då svarade hon utan tankepaus, Nej. Jag var så jävla förbannad och ville bara se till att tjejen kom hem säkert. Att jag sedan skulle få promenera i 30 minuter själv hem sedan slog aldrig min tanke..

Idag ska jag hylla Madelene. Jag ska ta en kaffe och skåla för henne!

Allmänt | |
#1 - - Mamma Pillan:

TOPPEN!!!

Upp