Thailand

Vi har som ni säkert förstått haft en fantastisk semester! Vi har haft härligt väder (Endast 2 dagar med lite regn) och trevligt sällskap.
Flygresorna dit och hem gick över förväntan och bägge barnen skötte sig ypperligt! Det känns ju som ett omöjligt uppdrag att få 2 energiska barn att sitta still i 11 timmar, men med tack vare egna TV-skärmar i varje stolsrygg underlättades uppdraget..

Det finaste minnet från resan är första kvällen. Vi hade varit vakna i över ett dygn och var ganska så trötta, men ville ju självklart fira Mr´J som fyllde 30 just den dagen. Vi gick ner till en restaurang och fick ett bord mitt på stranden. När det var dags för dessert överraskade jag hela familjen och inte minst Jonas med att fria. Jag tog hjälp av en ovetande familj, med att läsa upp några lappar och innan vi ens kommit till min lapp och själva "frågan" satt vi allihop och grät tillsammans..=) Jag var sååå jäkla nervös, men det blev så himla bra! Jonas sa till min stora lättnad JA! Det var fint att alla barnen var med och att jag fick härligt stöd av hela Jonas familj i den vackra stunden. När middagen och glädjeyran hade lagt sig något gick vi tillbaks till hotellet och när barnen var i säng skålade jag och Jonas i Cava på balkongen. Malin tog en massa kort från händelsen och jag lovar att visa er så fort jag fått dom skickade till mig.

Vad gjorde vi mer på resan då? En eftermiddag åkte vi iväg och red på elefanter. det var lite läskigt men väldigt roligt! Det är stora djur det där och man kan liksom inte slå bort tankarna på vad som skulle hända om någon av de stora djuren skulle bli arga eller "ramla".. Men vi kom tillbaks efter 1 timmes ridande, hela och i livet! =) Efter själva ridningen fick vi uppleva en liten elefantshow och Jonas fick en beundrare..=) Elefanten pussade inte bara Jonas på armen, utan även på halsen, i nacken och där han kom åt..=)

En annan dag åkte vi på en utflykt till ön Koh Rok. vi snorklade på vägen dit och det var jätte häftigt! Jag har aldrig tidigare gjort något liknande och jag fick verkligen mersmak! Nu vill jag åka iväg igen och snorkla mera! Vilket vacker landskap som finns där under ytan! När vi sedan kom till Koh Rock märkte vi att detta är en så kallad "Varan-ö" Det var fullt av dessa urtidsdjur och barnen tyckte att det var riktigt spännande! När vi badat på den vita stranden ett tag blev det dock en dramatisk omställning. En flicka blev stucken av en sting-rocka och strax efter det 2 till.. Det visade sig att den vackra stranden var full av dessa gömda djur, så vi slutade badandet och tittade på varanerna istället. väldigt tacksamma att vi inte drabbats..

Stella gick på Bamse-klubben första veckan och hon stortrivdes! Innan vi åkte till Thailand hade hon ju gjort klart att hon INTE skulle träffa vargen. (Bamses svarta varg-kompis ni vet!) Men hon såg fram emot att få möta Skalman, Bamse och Lille Skutt! Första dagen på Bamseklubben klev ju självklart Vargen in i lokalen och hon var tvungen att bemöta sin rädsla. Lite grann iaf..=) Alla barnen fick sitta i vargens knä och kramas, men Stellan vägrade och nöjde sig med att vinka hej då till vargen istället. detta stora steg var hon väldigt nöjd med! :-)
Sebbe och Kusinen Elliot gick på barnklubben för de lite äldre barnen som heter "SuperKidz". Första veckan var det bara dom två som var med i klubben och man kan ju säga att det inte direkt gick någon nöd på dom.. Klubben leddes av två killar i 20-års åldern som blev resans stora idoler. Dom lärde killarna en massa bus och vi har fått orden "-LOOOSERS!!" i ansiktet hela resan.. Men kul hade dom! :-)

Hotellet var väldigt fint och stort. Vi bodde i ena änden av hotellområdet (I andra änden låg stranden) och granne med Jonas syster och hennes familj. Barnen kunde springa mellan rummen och det uppskattades både av barnen och föräldrarna! Vi fick fina stora rum med både badkar och dusch. STEN-hårda sängar, balkong mot den lugna poolen och två "sovrum". Den lugna poolen nedanför oss var gigantisk och den var även lite svalare än den pool som låg vid stranden. Dock var vi mest vid den andra poolen då det fanns fler solstolar och närheten till stranden gjorde att man kunde välja mellan bägge baden..=)

Vi var ute och middag/lunch varje dag och visst är man något trött på Thai-mat, men vi åt annat också! Sebbe som inte är så väldigt mat-intresserad klarade sig på pizza, toast och kyckling. (fruktansvärd kost-cirkel, jag vet! Men nu är vi hemma och semesterns undantag är över..) Stella upptäckte Spagetti Carbonara och ville gärna äta det vid varje måltid. Men även kyckling nuggets var populärt!
Vi har gått och lagt oss relativt tidigt varje kväll och jag känner mig riktigt utvilad faktiskt!
2½ bok har jag lyckats läsa igenom också!
Sebbe lärde sig simma till slut, men behöver lite mer övning för att känna sig trygg själv. Men såå skönt att han äntligen hittat tekniken! Vi har shoppat en del också, så nu vill jag att det ska bli sommar, så man kan få ha på sig alla fina klänningar jag köpte!
Nej, hörrni! Nu är vardagen här igen och plikten kallar!


Restaurangen som vi förlovade oss på..=)


Cava på balkongen...=)


Grabbarna Grus "shoppar"..


Stella ville gärna bada i badkaren varje dag och när inte brorsan ville ställa upp som sällskap fick pappa rycka in..=)


Läbbiga Varaner..


Superkids hade Star-Wars tema och vi hämtade hem en Yoda och en rödmålad fiende..=)


Utsikten från vår balkong..


Bad i poolen..


Helt okej utsikt från restaurangen också..=)


Det här var alltså INNAN stingrockorna började härja på Koh Rock..


Glada och kära turister!


Den dagen jag fick beskedet om att min älskade vän förlorat sin fina pappa möttes vi av det här. Himlen var mörk och det regnade. Jag tror att himlen grät en skvätt och det kändes ganska skönt att få "vila" från solen strålar en stund.
När jag berättade för Sebbe att Miss C var ledsen sa han på en gång att vi måste skicka upp en ris-lampa för henne och hennes pappa. Jag blev så glad för det ypperliga förslaget och på kvällen hade vi en fin stund på den mörka stranden..


Fler bilder kommer till och från, allt eftersom!

Må så gott!

Allmänt | |
#1 - - Elin:

Vilken fantastisk resa ni verkar ha haft!

Upp